Има случаи, в които близо и дори над 100% надценка се наблюдава между изкупната цена от производител и продажната в магазина. Тези случаи не са изключение, а масов проблем. Това съобщи пред Нова телевизия служебният министър на икономиката Никола Стоянов.
„Масово попадаме на случаи от 90-95% и нагоре надценка. Коментираме хранителните стоки, защото те са акцентът на правителството“, заяви той.
„Примерите са много, при млечните продукти има много. Не е проблемът в един конкретен пример, проблемът е, че е много масово. Лошото в цялата система е, че ако купувате от мен, вие сте търговец, та купувате нещо за 100 лева, но започвате да издавате обратни фактури за 20 и няколко лева – защото отиват проценти за маркетинг, за логистика и т.н.
Та всъщност не ми плащате 100 лева, а 77-78 лева. Това пак е проблем, защото търговците казват – ето, купил съм го за 100 лева, а го продавам за 130 – 30% надценка. Но в същото време той го е купил за 77 лева“, даде и пример как се прикриват реалните повишения от страна на търговците Стоянов.
За да бъде ефективна борбата срещу тези практики от съществено значение е създаването на адекватна законова база, постоянно да се актуализират регистрите чрез Наредбата за проследяемост.
„Тогава ще имаме информация за всички цени по веригата. И тогава ще предложим – когато най-накрая търговецът слага 20-25% надценка, това да става без някакви задължения за него, а ако иска по-висока надценка – няма проблем, но тогава трябва да информира Комисията за защита на потребителите“, представи концепцията на държавата министърът на икономиката.
Не е изключено да става въпрос и за картел, като натоварените с проверките министри и агенции още тази седмица ще предоставят събраните данни на Комисията за защита на конкуренцията, която да прецени дали има основания в тези съмнения.
„Правителството по никакъв начин не е във война с веригите, не ги сочим с пръст. Установили сме, че има проблем във веригата на доставки, цените се качват необосновано, никой не може да обясни защо толкова се качват, а всеки сочи другия с пръст. Ние искаме да изсветлим тази верига, да стане ясно кой колко печели. А всеки може да печели колкото си иска“, подчерта още Никола Стоянов.
Министърът даде примери и с цени от чужбина – например олиото в Румъния започвало от цени от 2.50, млечните продукти у нас са сред най-скъпите в Европа, а яйцата единствено в Австрия стрували повече. Има и интересни примери за българско сирене, което се продава в страни като Белгия на по-ниска цена, отколкото в България, въпреки разходите за логистика, които често се изтъкват като фактор от търговците.