„ЛУКойл” започна дела срещу сглобката

0

„ЛУКойл Нефтохим“ атакува в съда почти всички решения на властта, свързани с допълнително налагане на такси и разваляне на концесии.

Тези дни стана ясно, че рафинерията оспорва изчислената от министъра на икономиката вноска, която трябва да преведе във фонд „Сигурност на електроенергийната система“ за произведеното през декември количество нефтопродукти от руски нефт.

Според закона за компенсиране на разходите на потребителите за транспорт рафинерията трябва да прави всеки месец вноски, равни на 70% от разликата между цената на сорт „Брент“ и руския преработен петрол. Спорът е за данните за средната цена на двата вида петрол. Според сметките на МИИ за декември рафинерията трябва да внесе близо 70 млн. лв., докато изчисленията на „ЛУКойл“ показват 45 млн. лв.

„ЛУКойл“ вече е поискал от Върховния административен съд да спре изпълнението на заповедта на министъра на икономиката за сумата за декември, но ВАС е отказал. Въпреки това от компанията обявиха, че ще си търсят правата в съда.

Междувременно икономическият министър обяви и сумата, която рафинерията трябва да внесе за януари – 27 млн. лв. Тя е много по-ниска, защото през януари рафинерията почти спря да преработва руски петрол. Вероятно обаче и за тази сума ще има спор и съдебно разрешаване.

Бургаската рафинерия вече е завела две дела заради отнетата ѝ миналата година концесия върху терминала за разтоварване на танкери „Росенец“. И двете дела обаче стоят замразени заради разглеждането на казуса в Конституционния съд, който бе сезиран от президента Румен Радев през октомври 2023 г., пише Медиапул.

Едното от заведените от „ЛУКойл Нефтохим Бургас“ дела е пред Бургаския окръжен съд. То е срещу Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и е заради отнемането на лиценза на дружеството за пристанищен оператор на „Росенец“, което пък е основано на решението на парламента за прекратяване на концесията за управление на терминала.

Другото дело е пред ВАС. То е срещу държавата и е заради отнемането на самата концесия за „Росенец“. Според „ЛУКойл“ това е незаконно, защото член 5К от еврорегламент 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 г. за новите ограничителни мерки срещу Русия заради войната в Украйна предвижда забраните да не се прилагат до 10 октомври 2022 г. за договори, сключени преди 9 април 2022 г. (35-годишният концесионен договор за „Росенец“ бе подписан през 2011 г. от първото правителство на Бойко Борисов).

Правителството не е взело решение преди 10 октомври да прекрати концесионния договор, напротив – позволява продължаването на изпълнението на договора за предоставяне на концесия върху „Росенец“. Според „ЛУКойл Нефтохим“ така концесионният договор е циментиран, защото държавата е изразила волята си, съгласно изискванията на еврорегламента.

Концесията на пристанище „Росенец“ бе отнета с приетия миналото лято Закон за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия. Всъщност в закона е записано, че се прекратяват възложените концесии за стратегически обекти от значение за националната сигурност, засягащи нефт и продукти от нефтен произход, произведени от суров нефт, с произход от Русия или изнесени от Русия.

От „ЛУКойл“ посочват, че Министерският съвет и министерството на транспорта не са посочили кои са тези стратегически обекти и дали се засяга единствено бургаската рафинерия. Не е взето и формално решение на МС за отнемане на пристанището.

Засега не е известно дали „ЛУКойл“ ще заведе и граждански иск за неустойки от страна на държавата заради развалената концесия. Съгласно сключения договор, при едностранното му прекратяване от държавата тя дължи неустойка в размера на направените от концесионера инвестиции.

„Медиапул“ цитира данни, според които от датата на влизане в сила на договора за концесията на 30 юли 2011 г. до прекратяването му на 15 август 2023 г. компанията е инвестирала 57 727 963.59 лв. без ДДС в пристанище „Росенец“ – сума, която може да претендира да ѝ бъде изплатена.

Интересен детайл е, че в момента „ЛУКойл“ продължава да използва терминала „Росенец“, без да заплаща никакви такси. От „Медиапул“ отбелязват, че държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“, определено да стопанисва „Росенец“, е сключило споразумение с бургаската рафинерия за сътрудничество „с оглед необходимостта от осъществяване на безпроблемно опериране на терминала от страна на държавната фирма“ до сключване на договор за концесия със спечелил конкурс пристанищен оператор. Това споразумение не регламентира никакви финансови отношения.

Оставете отговор

Вашият e-mail няма да се показва.