Метрото спасява 500 милиона лева от Европа
Столичното метро отново ще спасява европейските пари от загуба. Общо около 500 милиона лева, по-голямата част от които идват от нереализирани проекти за нов железен път, ще бъдат насочени към други проекти и програми. Това предвиждат одобрените от Министерския съвет промени в оперативна програма „Транспорт и транспортна свързаност“ 2014 – 2020 с цел да не се загубят европейски средства.
Финансовото изпълнение на изминалия програмен период приключва в края на годината. Правителството на Николай Денков обеща да направи всичко възможно България да не загуби пари.
Връщане на 700 млн. лв. в държавния бюджет
Така още в края на юни правителството одобри около 700 млн. лв. (350 млн. евро) да бъдат върнати обратно в държавния бюджет.
Тези средства се взимат от 6 оперативни програми и се дават на Фонда „Сигурност на електроенергийната система“, който ще ги възстанови в държавния бюджет. През 2022 г. до края на март 2023 г. малките фирми и уязвимите домакинства бяха подпомагани от фонда заради високите цени на тока от енергийната криза, причинена от войната в Украйна. За целта беше създаден т.нар. европейски инструмент SAFE.
С днешна дата е ясно, че най-много средства ще дойдат от оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ – 120 милиона евро.
Разпределението на средствата от останалите оперативни програми е следното:
ОП „Региони в растеж“ – 80 млн. евро;
ОП „Околна среда“ – 71 млн. евро;
ОП „Иновации и конкурентоспособност“ – 50 млн. евро;
ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ – 24 млн. евро;
ОП „Добро управление“ – 5 млн. евро.
Това показва публикуваното решение на Министерския съвет в системата за правна информация.
За метрото – 120 млн. лв. до „София ТехПарк“
Още 120 млн. лв. отиват за разширението на третата линия на метрото и купуването на метровлакове.
Средствата са предназначение за изграждането на участъка от ул. „Шипка“ през кв. „Гео Милев“ – ж.к. „Слатина“ – „София ТехПарк“ до бул. „Цариградско шосе“. Става въпрос за 6 км подземна железница със 6 станции. Строителите вече са избрани и договорите с тях са сключени.
Разширението на метрото в посока бул. „Цариградско шосе“ обаче не може да започне заради обжалване на подробни устройствени планове в район „Слатина“.
Част от парите ще се използват и за доставка на 8 метровлака по третата линия от „Сименс“, както и за покупката още още 8 метровлака от „Шкода“. Договорът за 68.5 млн. евро с чешката компания беше подписан преди дни. Влаковете ще се движат по линии 1, 2 и 4 на метрото.
За ферибота във Варна и пристанището във Бургас още 25 милиона лева
Още три са проектите, които са изпълнени със средства от държавния бюджет, но сега ще бъдат покрити с европейски пари.
Единият е обходът на град Бургас, който след индексацията излезе 88 млн. лв. за 4.7 км.
Другите два са рехабилитацията на инфраструктурата на фериботния комплекс Варна и проекта за драгиране на пристанище Бургас. Предвидените средства за тях са в размер на 25 млн. лева.
Всички тези пари трябва да бъдат усвоени до края на 2023 г., когато финансово приключва изминалият програмен период 2014 – 2020 г.
Тепърва предстои много административна работа по внасянето на проектите и подготвянето на апликационните им форми за кандидатстване. По тази причина размерът на средства може да бъде променен в хода на предстоящото съгласуване на измененията с Европейската комисия, се казва в отговора на Министерството на транспорта и съобщенията до Mediapool.